הקלד כדי לחפש

בריאות הנפש

דיכאון – הסבר כללי

Share
דיכאון / עצבות

כשאתם בדיכאון, בדרך כלל הדיכאון גורם לתחושת יאוש וחוסר אונים, או תחושה ששום דבר בעולם לא יעזור לכם. הבעיה עם דיכאון היא שחלק מתסמיני המחלה הם תחושת של חוסר ערך עצמי, מחשבות אשמה וחוסר אנרגיה, שבעצמם פוגעים ביכולת שלכם לעשות את אותם דברים שיכולים לסייע לכם לצאת מהדיכאון שלכם. לכל מי שמכיר את ההרגשה הזו כדאי לזכור שתחושת ה’תקיעות’ הזו מאד נפוצה והדיכאון היא בעיה שניתן לטפל בה.

אם תתיחסו לדיכאון כאל בעיה שיש לה מרכיבים נפשיים וגופניים ותשתמשו בכלים שונים על מנת להתגבר על מגוון הקשיים של הדכאון.

תזהו את הביקורת העצמית
אחד הדברים שמאפיינים דיכאון הוא שאנשים מקשיבים לקולות הפנימיים של הביקורת העצמית שמתגברים מאד בזמן הדיכאון, הם מקבלים את הקולות השליליים בתור אמת ומתעלמים מהקולות החיוביים שחלשים מאוד בגלל הדכאון. הדרך להתמודד עם הביקורת העצמית היא לזהות את המחשבות האלו ולהתעלם מהן. אל תקשיבו למחשבות שאומרות לכם להשאר במיטה, להפסיק לעשות פעולות שאהבתם או להתרחק מאנשים אחרים. הרעיון הוא לזהות את המחשבות האלו כשהן מופיעות ולהתייחס אליהן כמחשבות זרות “שהדיכאון שותל” ולא כמחשבות שמגיעות מאמונה אמיתית שלכם. תשאלו את עצמכם אם הייתם חושבים מחשבות כאלו על בן משפחה שמתמודד עם דיכאון (התשובה כמובן שלילית) ומכיוון שכלפי האחרים הייתם מגלים חמלה,  תזכרו ברגעים כאלו להיות פחות נוקשים כלפי עצמכם.

דיכאון / עצבות

 

 

 

 

 

 

 

 

תחשבו על מה אתם כועסים
אנשים רבים חווים את הדיכאון כעצבות תהומית ובכי מרובה. אחרים מספרים על דיכאון כתקופה שבה הם כבויים רגשית ולא מסוגלים להתחבר לרגש שלהם. אבל לפעמים מתחת לתחושות האלו מתחבאת תחושת כעס עצומה שאי אפשר להכיל, ובעצם מופנית כלפי עצמכם במקום להיות מופנית כלפי מי שאתם כועסים עליו. אם זה המקרה, כדאי להבין שמגיל צעיר אנחנו לומדים שכעס זה רגש שצריך לדעת לכבוש ואסור להוציא אותו על אנשים אחרים, אבל אם הכעס כל כך עז ואתם מפנים אותו רק כלפי עצמכם, הרי שהסבל רק מתגבר. על ידי הכרת הכעס והתמודדות איתו אתם רק תוכלו להקל על הדיכאון שלכם.

 תהיו פעילים
כשאתם בדיכאון, רמת האנרגיה שלכם צונחת למקום שבו אתם מרגישים שאין לכם אפילו כוח להניע את הגוף שלכם. אבל מגוון מחקרים הראו שפעילות גופנית עוזרת להתמודד עם דיכאון ושווה לכם להקדיש 20 דקות ביום לפעילות ספורטיבית אפילו במסגרת הבית. מלבד העובדה שלצאת לחדר כושר זו פעילות שמאפשרת לכם לצאת, לפגוש אנשים ולהיות כמו כולם.

אל תתבודדו
כשאתם מדוכאים, הרצון שלכם הוא להתנתק מאנשים, לשכב לבד בבית או להיות במקום שקט. אבל אלו מחשבות שליליות של הדיכאון שהן מנוגדות למה שאתם צריכים באמת לעשות. בזמן דיכאון דווקא רצוי להיות בסביבת אנשים (לא חייבים באמצע הקניון). אם אתם מרגישים רע אין לכם במה להתבייש וכדאי להעזר בבני משפחה, בחברים או אפילו בקבוצות תמיכה או קבוצות עניין באינטרנט ובפייסבוק. בני משפחה וחברים שאכפת להם ישמחו אם תעדכנו אותם והם יתגייסו לעזור לכם. אף פעם אל תקשיבו למחשבות שאומרות שאתם שווים פחות מאחרים או שונים רק בגלל שיש לכם דכאון. כולם מתמודדים מפעם לפעם עם קשיים ואתם פשוט מתמודדים עם משבר עכשיו.

תעשו דברים שאהבתם לעשות
גם אם אין לכם עכשיו חשק לעשות אותם, שווה לעשוות דברים שפעם אהבתם לעשות. בגלל שהדיכאון מחסל כל טיפת אנרגיה ושמחת חיים, פעמים רבות אין לכם אפילו חשק לעשות דברים שאתם אוהבים. אבל ככל שאתם מפסיקים לעשות דברים שאתם אוהבים לעשות, כך הדיכאון בעצם מתגבר.

אל תענישו את עצמכם על כך שאתם מרגישים רע.
זה לא שאתם אנשים חלשים, זה לא שאתם עצלנים, זה לא שאת יכולים “פשוט להרגיש טוב יותר”. אין לכם סיבה להתבייש או לכעוס על עצמכם בגלל שקשה לכם יותר לתפקד בבית או בעבודה. זה לא אתם אלא הדיכאון. כך שאם אתם מרגישים מדוכאים, אל תכעסו על עצמכם אלא תשקיעו אנרגיה בלצאת מהדיכאון.

לכו לטיפול 
כשאתם בדיכאון, הדבר האחרון שאתם רוצים זה לטפל בעצמכם. אבל דווקא טיפול יכול מאד לסייע לכם להתמודד עם הדיכאון וללוות אתכם בתהליך ההחלמה. אולי יש לכם חברים ובני משפחה תומכים אבל איש מקצוע מיומן יכול לכוון אתכם במקצועיות בין המחשבות השליליות והתחושות הקשות של הדיכאון, לסייע לכם לתהמודד עם הסימפטומים של הדיכאון ואולי גם להציע לכם מגוון טיפולים שיקלו עליכם שאתם לא יכולים לעשות בעצמכם.

 

כתבות נוספות

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *